|
Poznámky na okraj knihy Ondřeje Neffa Něco je jinak
Ondřej Neff /syn Vladimíra Neffa/ není Českému fandomu nezná-
mý. Napsal monografii Podivuhodný svět pana Verna doplněnou roz-
sáhlou bibliografií všech vydání Vernových knih u nás. V Technic-
kém magazínu vycházel v roce 1981 jeho desetidílný seriál Podoba
věcí příštích, v němž se se čtenáři rozdělil o své široké znalosti
takřka všech odvětví science fiction.
Jeho pro sci-fi bezesporu nejzáslužnějším dílem je ale cyklus
esejů o dějinách české vědeckofantastické literatury Něco je jinak.
Hned v úvodu, ve kterém se snaží vymezit pojem science fiction,
podává jednu z nejlepších definic žánru: Sci-fi ‚je literatura,
kde je něco jinak. Na téže straně pak říká: Protože je obtížné
najít definice popisující, jak sci-fi vypadá, zvolil jsem definici
vyjadřující její funkci. Smysl SF je v metodě, jakou zkoumá
člověka. Autor způsobí, aby "něco bylo jinak", a zkoumá, jaké
následky to vyvolá. Podstatné je, že v SF to "něco" jsou uměle
vytvořené podmínky. /zkráceno ZR/ Neff upozorňuje, že to "něco"
může být např. přítomnost pohádkových a mytologických bytostí
/pro čtenáře je toto upozornění zbytečné, ale např. v knize M.
Genčiové Vědeckofantastická literatura nebo v knize Genese a
poetika science fiction. D. Slobodníka, obě vyšly v roce 1980,
byla tato skutečnost zcela pominuta, pozn. ZR/.
Dál se O. Neff zmiňuje o nutnosti zvláštního přístupu k sci-fi
při literárním hodnocení jednotlivých děl, kdy se neposuzuje pouze
životnost a přesvědčivost postav, ale i zdařilost a nápaditost
"umělých podmínek", do kterých autor své hrdiny postaví.
V následujících kapitolách pojednává o předchůdcích a klasicích
science fiction u nás. Velkou pozornost věnuje Komenskému, Arbeso-
vi, Čechovi, Nerudovi, legendě o Faustovi a vlivu gotického románu.
Vezme nás s sebou do roku 1907 na výpravu za skutečně první
českou sci-fi, příběhem, jenž má všechny atributy, které od SF
vyžadujeme. Poprvé se dozvídáme, kdo byl M. Suchdolský, autor
románu Rusové na Marsu.
V kapitolách věnovaných Haussmannovi, Čapkovi a Weissovi píše
O. Neff o vrcholných dílech české sci-fi. Zajímavá je zejména
kritika čapkovských východisek z hlediska naší přítomnosti, kdy je
Krakatit stejně reálný jako zahrádka nebo Pejsek a Kočička v době
Čapkově.
Věděli jste, že J. M. Troska uvedl Čapkovi roboty do "tvrdé
sci-fi" dříve než I. Asimov nebo, že z Trosky čerpali např.
F. Běhounek nebo V. Babula?
Z hlediska vývoje současné sci-fi jsou nejzajímavější kapitoly
o Ludvíku Součkovi a Josefu Nesvadbovi, ke kterým mám několik
drobných výhrad.
Dozvídáme se mnohé o Součkovi jako člověku; co je trochu prob-
lematické je Neffovo hodnocení Součkovv tvorby. Když velmi pochval-
ně hovoří o sbírce povídek Bratři Černé planty, poznamenává, že
jeho povídky značně převyšují románovou tvorbu /to je v SF běžný
jev/, ale pak se dlouze věnuje takovým nezdarům, jako je román
Tajemství jantarové komnaty a např. sbírku brilantních povídek
Zájem galaxie odbude jedinou větou. Politováníhodné je, Že O. Neff
zřejmě nečetl knížku Operace Killy, podle něho jde o nepříliš
podařený román dänikenovské ražby, jsou to však tři povídky, které
považuji za jedny ze Součkových nejlepších. Neuvádím to zde ale
jako výtku, při tak obrovské práci se nelze zcela vyhnout chybám.
Následuje kapitola oslavující Josefa Nesvadbu. Nedoceněním
Součka a pominutím některých autorů, Nesvadbova postava narůstá
do nadlidských rozměrů. Pro několik souborů povídek, s kterými J.N.
začínal a které už patnáct let nepíše /bohužel, neboť patří k tomu
nejlepšímu v české SF/ je mu O. Neff ochoten odpustit takřka cokoli.
Dokonce se vzdává i zvláštních kriterií přístupu k SF, které si
sám stanovil. /viz výše/
|