|
týdnů, měsíců a jeden patrně z budoucího roku. Mnoho osob bylo hodně po-
tlučených a mělo modřiny pod očima. Pět přítomných mělo na sobě skafand-
ry. Jenže místo aby hned vystoupili poklopem a opravili závadu, začali
se mezi sebou hádat, přít a hašteřit. Šlo o to, kdo komu nabil a kdy. Si-
tuace se ještě víc zkomplikovala tím, že se již začali objevovat dopoled-
ní a odpolední. Obával jsem se, že když to takhle půjde dál, rozdrolí se
na minutové a vteřinové. A dále většina přítomných lhala, až se hory ze-
lenaly, takže dodnes opravdu nevím, koho jsem bil já a kdo zase bil mne,
když se to všechno odehrávalo mezi čtvrtečním, pátečním a středečním, ji-
miž jsem postupně byl. Mám dojem, že jsem pátečního obelhal, když jsem se
mu vydával za nedělního, ale zato jsem byl ztlučen jednou navíc, i když
to podle kalendářního počtu nevycházelo. Nechci se však raději vracet k
těm neradostným vzpomínkám, protože člověk, který po celý týden nedělal
nic jiného, než že sám sebe bil, nemá velkou chuť, aby o tom přemítal."
V odpoledním zasedání zaujal příspěvek inspektora mimozemských osad
Rotanova. Hovořil o čtvrté hvězdné expedici civilizace Renitů. Jejich ko-
ráby využívaly cestu v čase při návratu na rodnou planetu z dalekých ex-
pedic. Vyhledali pustou planetu a pomocí výboje času se vrátili necelý
měsíc po startu ke hvězdám. Čtvrtá expedice musela na zpáteční cestě při-
stát pro nedostatek paliva na planetě Rjeana. Zdejší rostliny však zavi-
nily katastrofu. Biopole planety kontaminovalo s výbojem času. Místní
flora byla rozmetána do několika časových rovin a dvacetičlenná posádka
se bez technických prostředků již nikdy nevrátila domů.
Druhý, závěrečný, den konference byl věnován sociálním problémům
chrononautiky a pokusům o její komerční využití. Účastníci byli sezná-
meni s protokoly z vyšetřování činnosti společnosti "Tempus — cestování
v čase". Náš spolupracovník vybral ukázku z tohoto dokumentu svědčícím
o jedné kapitole historie cestování v čase.
"Populární zpěvák a idol Lulu Gold se svým, řekněme, velmi dobrým
a intimním přítelem, bývalým tanečníkem Jo Longem, se vydali na krátkou
weekendovou cestu do starověku. Z reklamních důvodů ovšem. Smíšená kon-
trolní komise Tempusu a příslušných vládních úřadů usoudila, že příčin-
ný řetězec utrpí méně, budou-li Lulu a Jo rozdávat své božské dary někde
poblíž novostavby Akropole, než hýří-li jimi např. v televizi.
... jenže potom vylezly z Lulu a z chlapce Jo závažnější věci.
Vzhledem k neplánovanému mezipřistání při další cestě se totiž nedostali
na Akropol, ale (patrně) do východního Středomoří, kde přistáli v roce
2015 před Kristem u jakéhosi města tak nešťastně, že FS 602 nezůstal vi-
set nad zemí, jak bylo konstruktéry zaručováno, ale dosedl na zem. I za
těchto okolností bylo sice možné startovat, avšak účinek mezopole, přes-
něji řečeno přímá proměna hmoty v energii musela na blízké okolí zapůso-
bit asi jako výbuch atomové bomby střední ráže. Což oba cestovatelé na-
štěstí věděli.
Božský Lulu nakonec přece jen přesvědčil komisi, že se oba poctivě
snažili všemi způsoby, zejména alegorickým tancem, přimět jakéhosi děd-
ka, zabaleného do prostěradla, aby na nějakou dobu zmizel za nejbližší
kopečky.
Přišli pak dva andělé do Sodomy a Lot seděl v bráně
Sodomské. Kteréžto když zřel, vstav, šel jim v cestu
a sklonil se tváří až k zemi.
(První kniha Mojžíšova, kapitola 19.)
Dědek v prostěradle byl patrně duševně chorý nebo senilní, nebo
obojí. Stále se jenom klaněl a něco mumlal podivným jazykem, v němž chla-
pec Jo rozpoznal němčinu. Ani se nehnul z místa, ačkoli jej Lulu dřel
|