|
- 5 –
V najaté situaci šířícího se fašismu Čapek nevidí už —
jako ve svých utopiích 20. let — řešení ve vítězství „života“,
ale začíná si uvědomovat potřebu reálné víry, kterou by lidstvo
samo vyřešilo rozpory soudobého světa. V těchto letech dosáhl
vrcholu na své cestě k angažované politické tvorbě v dramatech
Bílé nemoc (1937) a Matka (1938). Hra Bílá nemoc je vybudována
na protikladu fašistického diktátora, který chce ovládnout
svět, a prostého lékaře Galéna, představujícího humanitu. Dik-
tátor smrtelně onemocní „bílu nemocí“. Galén, který objevil
lék, je ochoten diktátora uzdravit, jestliže se vzdá válečných
plánů. Diktátor ze strachu před smrtí souhlasí. Galén je však
ušlapán právě v okamžiku, kdy postiženému spěchá na pomoc –
protože nechtěl spolu se zfanatizovaným davem provolávat zdar
válce. Hra ukazuje na nebezpečí diktatury a davových vášní.
A co k tomu Karel Čapek? „To tedy je konec, který byl nazván
beznadějně pesimistickým. Částečně je to pravda; zůstává roz-
poutané válka a nebude potlačena Bílá nemoc; je mrtev doktor
se svým lékem i se svým trvalým mírem, a je odsouzen k bídné
smrti maršál, který už nevyhraje svému národu započatou vál-
ku; zůstává jen třeštící dav, který zároveň zabil svého mar-
šála i jeho antagonistu.“ I když Čapek přesvědčivě zobrazil
nebezpečí demagogie pro lidstvo, neukázal dosud nutnost ak-
tivně se postavit proti hrozícímu nebezpečí.
K tomu dospěl až ve své poslední hře Matka. Tu jeho hu-
manismus ztratil někdejší pasivitu; Čapek poznal, že láska
k člověku nesmí spočívat jen v tom, že uhýbáme na všechny
strany, ale že musí být aktivní, že člověk musí mít odvahu
vzepřít se zlu a bojovat proti nelidskosti. Symbolizoval to
obrazem matky, která ztratila čtyři syny, a proto přímo žár-
livě střeží život posledního, který jí zbyl; když však nepří-
tel střílí z letadel do malých dětí, matka sama vtiskne po-
slednímu synovi do rukou pušku.
Nedlouho po napsání těchto děl, které byla rozhodujícím
způsobem namířena proti rozmáhajícímu se fašismu, se vyhrocu-
je situace i v samotném Československu. Velký humanista, bo-
jovník za mír, Karel Čapek se stává terčem nenávistných úto-
ků fašistické spodiny a je dokonce i mnohými „vlastenci“ po-
važován za zrádce, když v době mobilizace odjíždí z Prahy na
venkov, by tam bylo formulováno stanovisko československých
spisovatelů k horšící se situaci. 25. prosince 1938 v Praze
umírá, právě tehdy, když se stává terčem největší vlny ne-
návistné kampaně. Čapkova smrt je vlastně symbolická. Zname-
ná totiž konec samostatnosti Československé republiky, pro
jejíž ideály Čapek pracoval a žil.Jeho osobnost byla zhodno-
cena v nekrologu v Lidových novinách 26.12.1938: Bylo cosi
tklivě krásného i v tom, jak tento věčně napadaný Čapek ne-
zraněn a ani nedotčen ubohými útoky, jejichž byl předmětem,
trpěl sice jen studem za útočníky, nebo za jejich způsoby,
a někdy dokonce jen soucitem s jejich bezmocí a křečí, ale
trpěl opravdu bolestně.“
Ještě 14.10.1938 napsal Karel Čapek o třech typech li-
dí v katastrofické situaci: “Jedni jsou zdrceni, druzí se
okázale rozechvívají a obvinují osud nebo lidi, a pak jsou
třetí, o kterých chci vlastně mluvit. Ti, kteří nekoukají
zdrceně, ani se nedají do křiku, nýbrž běží rovnou něco udě-
lat, aby ta pohroma nebyla ještě větší ... Ti lidé nemají
pokdy truchlit ani debatovat. Jsou to lidé, ze kterých se
i bez rozkazu tvoří čety prvních zachránců.
365/84
|