|
Světy budoucnosti
Tak se jmenoval první část seriálu SF filmů, které pražští
fandové i nefandové tohoto žánru mohli shlédnout v kinu Ponrepo.
A diváků bylo víc než dost, s výjimkou vánočních prázdnin, se
všechny filmy promítaly třikrát a zájem by pokryl zřejmě ještě
dvě další představení. Jenže Ponrepo je promítací síň Českosloven-
ského filmového ústavu, zásoby filmotéky jsou ohromné a buďme rádi
aspoň za toto. Značně se o vznik a obsahovou náplň /část lektorů/
zasloužil ing. Marcel xxxx z pražské hvězdárny /spolupořá-
dající organizace/.
Do Ponrepa jsem chodil s nadšením. I když jednotlivě díly
měly kolísavou úroveň technickou /při jednom promítání přehozené dí-
ly, snížená úroveň kopií/ i uměleckou, na brak se přes problémy
s výběrem nedostalo. Složitější to bylo s průvodním slovem. Pořa-
datelé připravili z hlediska filmové vědy i filmových fanoušků
kvalitní průvodní slovo, chápali však SF film jako jeden z mnoha
vyjadřovacích poloh filmového umění. Podobně i někteří diváci
"šli na režiséra" a pak se ani nestačili divit, co se to vlastně
na plátně děje. My, co jsme se přišli podívat na film, jako na
jednu z oblastí SF žánru, jsme tam byli v menšině, což nijak
nezmenšovalo náš požitek ze sledování jinak nedostupných SF filmů.
pagi
x x x x x x x
Před
nedávnem jsme se dozvěděli smutnou zprávu o úmrtí SF spisova-
tele Philipa K/endreda/ DICKA. Narodil se roku 1928 v Chicagu. Žil
na západním pobřeží USA a psal a psal a psal. Dále uvedená povídka
patří k jeho nejlepším a největšího nákladu se dočkala v sovětském
Ogoňku. Když napsal přes stovku povídek, vrhl se hlavně na romány,
z nichž nejznámější jsou Solární loterie /Solar Lottery, 1955/,
Vykolejený čas /Time Out of Joint, 1959/, slavný alternativní román
Muž na Vysokém zámku /The Man in the High Castle, 1962/, Sní andro-
idi o elektrických ovečkách? /Do Androids Dream of Electric Sheep?,
1968/, Ubik /1969/, Tečte, mé slzy, pravil policista /Flow My Tears,
the Policeman Said/, k němuž byl inspirován nepříjemnostmi stran
FBI, která ho neznámo proč považovala za nepřítele státu. Jeho
romány mívají komplikovanou výstavbu, hlavní manipulátor bývá
nezřídka sám manipulován, děj se rozvíjí v několika rovinách rea-
lity. Není to četba pro každého a čtenáři, kteří hledají v SF jen
oddych bývají popuzeni, když nejen že musí přemýšlet, ale navíc
jsou v pochybách o své vlastní realitě.
- 11 -
53/83 FV SSM
|