|
Po nadšeném ohlasu na povídku Jiřího K r t i č k y v minulém
věstníku uveřejňujeme další dílo tohoto autora sci-fi s duší básní-
ka z dalekého Šumperka, narozeného roku 1963.
Jiří K r t i č k a : UPŘÍMNÝ AŽ DO KONCE
Chodba, v níž kamenně doznívaly Ravegnacovy kroky, byla pustá,
obraz prázdnoty. Za celou dobu zahlédl jen vzdáleně se mihnout pár
postav, jak ve spěchu něco snášely a jejich stíny rychle přebíhaly
po stěnách. V natáčecím sále stály v jednom rohu nakupené kamery,ji-
nak jen barevné dráty a kusy papíru pokryvaly podlahu.
Konečně se Ravegnac dostal k otevřeným dveřím v protějším průčelí
a vydal se po úzkém chodníku k vile řídícího studia. Minul alegorické
hlavičky v sloupoví, stoupal po pískovcových schodištích zbavených ko-
berců a okna bez závěsů mu jasně osvětlovala prostor středního sálu.
Z jeho galerie zahlédl spuštěný lustr čekat asi na rozebrání. V ne-
všímavém spěchu ho obešel soužící, snášející obrazy zabalené do při-
krývek k letadlu na zadní ploše zahrady. Ravegnac naslouchal, jak za
stěnou skřípají parkety, potom udělal zbývající krok a zaklepal na
poslední dveře.
Při vstupu se zachvěl podzimní vzduch, hustě dýchající dovnitř
otevřenou terasou. Hartmannsdorff seděl nad rozložitým stolem a pro-
bíral se v několika dokumentech z vršitého stohu papírů. Ravegnac
usedl do protějšího křesla. Byl v jediné místnosti, která si zacho-
vala svůj dřívější stav.
"Tušíte, proč jsem vás dal pozvat," obrátil se k němu Hartmannsdorff
"je to poslední možná chvíle pro náš rozhovor. Situaci ostatně ovládá-
te, k tomu vám nemusím nic dodávat." Smetl papíry se stolu a rychle
se postavil. Cestou k terase odstrčil rozevřená dvířka sekretáře a pak
se postavil proti oknu, aby se mu déle pohodlněji hovořilo.
"Dnešní stav věcí," navázal,"vás ani mne zdaleka nepřekvapil. Logic-
ké vyústění událostí."
Ravegnac čekal, že nezúčastněně odhadl své postavení. Teprve po
chvíli řekl: "Mám za to, že se stáváme pouhými pozorovateli."
"To je snad řečnická otázka, Ravegnacu. Jak jinak ? I to ovšem pro-
gram zahrnuje." Hartmannsdorff přešel o pár kroků a opřel se o pro-
tější rám okna. Ravegnac udělal totéž.
Toho posledního dne přestala vysílat televize. Lidé, opuštěni na-
vyklou komunikací, rázem pocítili těsné zdi svých bytů a chtěli vy-
jít do volného prostoru. Po nekonečných schodištích se valily zástu-
py k východům z mrakodrapů, splývaly venku do jednoho neohraničeného
davu a klesaly pod jeho náporem. To už se nedalo zamířit zpátky, ne-
dalo se pohnout jediným směrem.
Neštěstí se zvětšovalo spolu se svým trváním, s koncem v nedohlednu.
Ravegnacova vláda předvídala, že k němu dojde a nemohla mu zabránit.
V období biogeneze, kdy lidstco pokrylo v několika vrstvách povrch
kontinentů, byla stabilizace jedinou cestou, jak mu pomáhat.
Ravegnac ztěžklou rukou pokrýval kilometry čar papír scénářů, aby
je udělal, pokud možno, spokojeným. Také on usiloval o stabilizaci.
A tak lidé mohli v klidu vysedávat ve svých pokojích, pojídat potravi-
ny z distribučního systému a dívat se přitom na televizi . . .
|