|
Pavel Blecha - Kde hledat mrtvý bod v české sci - fi ( 1.)
Česká sci - fi, rozkvět či úpadek?
V dnešní české sci - fi to zdaleka neklape tak, jak by mělo. V Čechách je
poměrně dost profesionálních spisovatelů, ale sci - fi jakoby ležela v mrtvém bodě.
Už jsem dlouho v našem nakladatelství nenašel českou SF knížku, které by mě nadchla.
Dalo by se říci přímo, kterou bych dočetl.
Nedávno jsem četl článek, v kterém se hovoří o tom, o čem by se ve SF psát už
nemělo a tohoto hesla se pravděpodobně drží čeští autoři zuby nehty. Naše povídky
jsou tak originální, až jsou nudné ( o románech nemluvě). Před časem vyšel sborník
českých povídek "Lidé ze souhvězdí Lva" a "Železo přichází z hvězd", knížky s pěkný-
mi obaly a vázáním, ale s nudným vypravováním. Až na pár výjímek, jsou to povídky
vesměs nezáživné a nenapínavé V některých povídkách se čtenář ani po přečtení povíd-
ky nedozví, co bylo jejím smyslem. Četl jsem několik výborných nepublikovaných poví-
dek českých amatérů, které by po drobné stylistické úpravě v mnohém převyšovaly opub-
likované braky českých profesionálů. Stačilo by jeno m vzpomenout na soutěž O cenu
Karla Čapka v Pardubicích. Zde se shromáždí mnoho pěkných povídek, které však nachá-
zejí uplatnění jen ve fanzinech. Nakladatelství jakoby o ně neměla zájem. Nabývám do-
jem, že se vybírají povídky podle jména autora, obsah asi není rozhodující. Číst dneš-
ní SF román je nuda, nuda, nuda!
Je možné, že některého scifistu zaujmou svou originalitou, poněvadž fani v romá-
nech hledají to, co použil autor tentokráte nového. Naprosto jiné je stanovisko běž-
ného čtenáře, který v románě či povídce hledá pobavení, napínavý děj. Přitom nachází
většinou líčení běžného života, kde se najednou objeví něco fantastiského. Naši auto-
ři hledají něco, co ještě nebylo napsáno, což by nebylo tak zlé, avšak novum jde na
úkor obsahu. Nebylo by lepší psát o tom, očem by si každý čtenář s radostí přečetl?
I za cenu toho, že by se psalo např. o kosmických cestách, o osidlování vesmíru či o
jiných plně fantastických tématech? (Čeští autoři se toho asi přímo štítí). A zatím
ve světě jsou nejlepší právě ty romány, které mají v sobě tyto, pro české autory otře-
pané, běžné nápady, avšak s originálním řešením.
U nás bylo přece před nedávnem ještě mnoho dobrých děl od známých autorů ( Nes-
vadba - povídkové tvorba, Troska, Souček, Brabenec, Veselý ). Tím však nechci říci,
že nyní dobré autory nemáme. Máme, ale nejsou dobrá díla!
Je jeno na autorech, redaktorech a nakladatelstvích, abychom neztratili kontakt
se světovou špičkou.
Jiní autoři ve svých dílech hledají složité a komplikované cesty k vytvoření
zápletky či rozuzleni, které se zdá být pro ně dobré. Většinou je nezvládnou a dí-
lo trpí plácáním o ničem. Mnozí naši spisovatelé přecházejí z psaní beletrie na SF,
přitom si však neuvědomují, že napsat dobrou SF je daleko těžší, než psát"krásnou li-
teraturu". Do naší SF se dostávají některé prvky, které sem nepatří. Např. rozsáhlé
líčení nepodstatného děje, časté popisování postav a jejich morálních vlastností.Spi-
sovatelé by si měli uvědomit tuto tápající situaci a trochu se zamyslet nad úlohou SF
vliteratuře. - 6 -
|